Nukkumisen tärkeydestä palautumiseen

Me tarvitsemme todella unta ja sen vaikutus palautumiseen on kiistatonta. Kun olemme nukkuneet pystymme taas suoriutumaan ja jaksamme tehdä päivittäiset askareemme. Pelkkä nukkuminen voi kuitenkin välillä olla hyvin pinnallista ja aamulla voi olo silti tuntua väsyneeltä. Mikä vaikuttaa unen laatuun ja miten voimme varmistaa, että unemme olisi hyvänlaatuista. Tarkastelemme tässä artikkelissa asioita, joilla voi vaikuttaa unen laatuun.

Jos emme nuku riittävästi, emme palaudu. Tämä ei välttämättä näy heti mutta huonosti nukkuminen voi alkaa nopeasti vaikuttamaan palautumiseen ja sen jälkeen palautuminen on todella vaikeaa. Keskimääräinen unen tarve on 8 tuntia yössä mutta se on silti yksilöllistä. Unen laatuun vaikuttaa monet asiat ja nukkumiseen on hyvä myös valmistautua.

Image
Image

Paikka jossa nukumme on ehkä yksi tärkeimmistä tekijöistä hyvälle unelle. Makuuhuoneen tulisi olla paikka, jossa rauhoitutaan ja sinne ei kannata asennella televisioita, radioita tai muita häiritseviä tekijöitä. Jos mahdollista kannattaa myös puhelin jättää pois makuuhuoneesta. Makuuhuone kannattaa pitää myös viileämpänä kuin muut huoneet. Nukumme yleensä peittojen alla ja pysymme sillä tavalla lämpimänä. Liian kuumassa huoneessa on ahdistavaa nukkua ja varmasti yö uni kärsii siitä.

Muista valmistautua nukkumiseen riittävän ajoissa. Kaikki elektroniset laitteet saavat aivomme toimimaan ylikierroksilla, joten niiden käytön lopettaminen hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa on järkevää. Näin valmistamme mieltämme hyvään yöuneen. Panosta myös hyvään sänkyyn sekä laadukkaisiin petivaatteisiin. Sängyn ja petivaatteiden on sovittava juuri sinulle, joten kannattaa aina käydä testaamassa sänkyjä ja materiaaleja ennen niiden hankintaa. Voit myös selvittää saako sänkyä testattavaksi, jota voit varmistua, että siinä nukkuminen todella rentouttaa ja, että se sopii juuri sinulle.

Image

Viimeisenä vinkkinä kannattaa huomioida nukahtamisaika ennen kuin menet nukkumaan. Jos tarvitset 8 tuntia unta kannattaa sänkyyn mennä noin 8,5 tuntia ennen heräämistä, jotta sinulle jää riittävästi aikaa nukahtaa.