Panosta itseesi ja voi paremmin

Arjen kiireessä itsensä hemmottelu monesti unohtuu täysin. Saatamme helposti uhrata oman hyvinvointimme saadaksemme arjen velvollisuudet hoidettua, mistä voi pidemmällä tähtäimellä seurata henkistä uupumusta ja jopa loppuun palamista. Alla on muutama vinkki siihen, miten voit irtautua arjesta ja huolehtia omasta hyvinvoinnistasi.

Image

Liiku ja ravitse kehoasi

Väsyneenä esimerkiksi raskaan työpäivän jälkeen lenkille lähteminen saattaa tuntua aivan vihoviimeiseltä asialta, eikä ruoanlaittokaan tässä vaiheessa yleensä sen suuremmin houkuttele. Kannattaa kuitenkin muistaa, että hyvinvoiva keho tukee myös virkeämpää mieltä. Harrasta arjen hyötyliikuntaa tai käy vain pienellä kävelylenkillä ilman sen suurempia tavoitteita. Terveellisen ruoan ei tarvitse olla pitkän työn takana, vaan monesti ainekset voi vain heittää sekaisin keskenään. Sinun ei ole pakko tehdä sellaisia annoksia, joista kehtaa ottaa kuvan jaettavaksi someen, kun päämääränä on vain tukea omaa hyvinvointiasi. Tähtää syömään vähintään suositellun puoli kiloa kasviksia päivässä, olivat ne sitten missä muodossa tahansa.

Ansaitset laatua

Ellei rahaa ole muille jaettavaksi asti, saattaa erityisesti perheellinen helposti asettaa toisten tarpeet itsensä edelle. Pidä kuitenkin mielessä, että myös sinä ansaitset silloin tällöin jotain laadukasta, eikä sinun aina tarvitse tyytyä halvimpaan vaihtoehtoon. Monesti köyhällä ei myöskään ole varaa ostaa halpaa, eli edullisempi tuote saattaa lopulta hajota nopeammin, jolloin joudut ostamaan saman tuotteen useaan kertaan. Jos vietät paljon aikaa keittiössä, kannattaa sinun tutustua esimerkiksi http://makujakauppa.fi/ valikoima ja panostaa laadukkaisiin astioihin, jotka voivat hyvin piristää arkeasi. Joskus voit myös ostaa itsellesi sen laadukkaamman shampoon tai tilata ruokaa kotiin, ihan vain hemmottelun vuoksi.

Image