Rentoudu ruokavalion avulla

Stressi on monelle arkipäivää ja sen jatkuva kokeminen rasittaa ja väsyttää kehoamme sekä mieltämme. Useat eivät ehkä tiedä, että myös ruokavalion avulla voi vaikuttaa stressitasoihin ja saada stressaavaan päivään lievitystä. Tietenkin ruoka on aina tärkeää päivittäin mutta millä tavalla voimme hyödyntää sitä ja saada ruoasta stressiä lieventävää apua. Kerromme sinulle muutamia asioita ruokavalion ja stressin suhteesta.

Image

Kuten tiedämme vatsassa helposti tuntuu kun stressaamme tai jännitämme jotain tapahtumaa. Tämä on normaalia mutta jos syömme ruokaa, joka aiheuttaa turvotusta tai kivistystä vatsassa ei se helpota oloamme tällaisissa tilanteissa yhtään. Päinvastoin silloin tunnemme olomme yhä tukalammaksi ja stressitasomme lisääntyy.

Kannattaa syödä rentouttavia ruokia päivän mittaan. Näitä ovat muun muassa sitrushedelmät, joissa on paljon vitamiineja ja ne vahvistavat luontaista vastustuskykyä. Hedelmillä on myös vaikutusta kortisolin tuotantoon, joka on myös stressihormoni. Pähkinät taas tasoittavat verenpainetta ja auttavat sitä kautta stressaavissa hetkissä. Ne ovat myös hyviä sydämelle.

 

Täysjyvä tuotteet ja lohi ovat myös terveellisiä vaihtoehtoja. Täysjyvät tasaavat verensokeria ja lohessa on rasvahappoja, jotka rauhoittavat liiallista adrenaliinin ja kortisolin tuotantoa. Näiden ruoka-aineiden lisäksi kannattaa panostaa siihen, miten syöt päivän aikana. Järjestä päivittäiset ateriasi tasaisesti ja syö pienempiä annoksia kerrallaan. Jos syöt aterialla liikaa elimistösi joutuu käyttämään normaalia enemmän energiaa ruoan prosessointiin. Kannattaa syödä usein ja vähemmän ja pitää sillä tavalla elimistö aktiivisena koko päivän ajan.

Image
Image

Muista myös syödä monipuolisesti ja varmista, että jokaisella aterialle on erilaista syötävää. Jos ruokavaliosi on tasapaksu, et luultavasti saa riittävästi vitamiineja, hivenaineita ja muuta mitä tarvitset stressin taltuttamiseen. Ruokailu kannattaa hoitaa myös rauhassa. Pureskele ruoka kunnolla ja ota ruokailuhetkellesi riittävästi aikaa. Vältä alkoholia ja vähennä suolaa, koska molemmat rasittavat kehoa eri tavalla ja lisäävät stressiä.